Janez Puh

Janez Puh,

človek-izumitelj-tovarnar-vizionar

(Teksti povzeti po knjigi Kristine Šamperl-Purg z naslovom "Janez Puh: človek-izumitelj-tovarnar-vizionar", str. 19, 33-34)

Janez Puh – raznolika in večplastna osebnost

Janez Puh (1862 - 1914)
Janez Puh (1862 - 1914)

Ko želimo določiti najpomembnejše področje dela in ustvarjanja Janeza Puha, smo v rahli zadregi, kateri od njegovih številnih dejavnosti dati prednost. Katero področje njegovega delovanja in ustvarjanja je pravzaprav tisto, ki je zanj najbolj značilno?

Eni zatrjujejo, da je to področje industrije, glede na to, da ga svet danes najbolj pozna po veliki tovarni Steyr-Daimler-Puch v Gradcu, drugi zopet, da ima prednost področje obrti, in sicer ključavničarstvo, saj je začel kot obrtnik in tudi pozneje v veliki tovarni delal po istem načelu. Arhivska svetovalka in avtorica knjige z naslovom »Janez Puh: človek-izumitelj-tovarnar-vizionar«, Kristina Šamperl-Purg, meni, da je najvažnejše področje izumiteljstva, izboljšav in inovacij, kajti zaradi njegovih tovrstnih sposobnosti in uspehov bo preživel to tisočletje. Kljub temu pa ne moremo tudi mimo trgovine, saj je sam prodajal svoje izdelke, ne moremo mimo šolstva, kajti Puh je ravno izobraževanju, predvsem na področju prometa, ekologije in managementa, postavljal zelo visoke zahteve, štipendiral mlade in za svojo tovarno drago plačeval znanje najboljših iz evropskega prostora. Tudi področja umetnosti ni zanemaril – njegova kolesa in motorna kolesa ter motocikli imajo namreč zelo lepe risarsko in tudi reliefno izdelane detajle. Prav tako se je zavedal pomena likovno zgovorne in barvno ter vsebinsko učinkovite reklame, predvsem plakatov, za katere je poiskal najboljše umetnike, oblikovalce in tiskarje. Če ne bi omenili športa, bi bili upravičeno prizadeti športniki, kajti Janez Puh je ravno prek športa in z njegovo pomočjo odpiral vrata največjih trgovskih hiš. Bil je velik ljubitelj živali, gojil je konje in pse, jih vzgajal in treniral. Bil je tudi navezan na slovensko zemljo, ohranil je vero staršev in imel je posluh za socialne probleme. Po današnjem pojmovanju državnih meja je Janez Puh ustvarjal v tujini.

Ni bil eden od velikih borcev za slovenstvo in ne eden od humanistično izobraženih Slovencev, ki so veliko storili za osamosvojitev in oblikovanje narodne zavesti. Področja njegovega delovanja so bila tehnika, trgovina, obrt, problemi delavstva v njegovi tovarni in borba z mestnim svetom v Gradcu za prostor za gradnjo tovarniških hal, v katerih so tisoči dobivali delo.

Janez Puh - izumitelj

Puhovo patentno ročično gonilo, detajl, 1901.
Puhovo patentno ročično gonilo, detajl, 1901.

Pred seboj imamo veliko osebnost - izumitelja in ustvarjalca, ki ga ne moremo umestiti v neki nacionalni ali kakšen drug predalček, samosvojega, sposobnega in ustvarjalnega Prleka, ki je vidno zaznamoval začetek tehnične revolucije - bil je več kot genialen mehanik. Genialnost v smislu ljubezni in posebnega občutka za kovine mu je bila verjetno res položena v zibelko in če bi trdili, da ni bil izumitelj in ne manager, potem je bil umetnik, umetnik občutka za kovino, za gibanje. Dejstvo, da je Janez Puh svoje izume patentiral, ga uvršča med izumitelje. Sam sicer ni izumil npr. kolesa kot vozila, pač pa je vozila izpopolnjeval s svojimi izumi in patenti.

Janez Puh - tovarnar

Nizko kolo s križnim okvirjem,velja za prvo kolo, ki ga je Puh izdelal 1889. leta.
Nizko kolo s križnim okvirjem,velja za prvo kolo, ki ga je Puh izdelal 1889. leta.

...vendar ne po številu zaposlenih, ne po obsegu proizvodnje ali po površini tovarniških hal, ne po stavkah. Velikost tovarne, število delavcev, obseg in vrsta proizvodnje v njegovem času ni posebej predstavljena, kot tudi ne razvoj tovarne od njegove smrti do danes.

Znano je, da Janez Puh ni varčeval z reklamo, niti s populariziranjem koles, čeprav to ni bilo preprosto, saj je izdeloval malo primerkov, ker ni bilo množičnih kupcev. Vendar je postal leta 1893 s kolesom Styria popularen na dirki "Dunaj-Berlin." Puh je nastopal le z enim kolesom in s tem kolesom je voznik Franz Gerger dosegel tretje mesto. Z uspehi na dirkah so z roko v roki prišli tudi uspehi pri poslu. ObratIstega leta je Josef Fischer zmagal na dirki Bordeaux-Paris. Po teh uspehih so šli celi vagoni njegovih koles v Nemčijo, kjer pred tem nihče ni kupoval avstrijskih koles. Torej je Janez Puh z mnogo reklame Avstriji oziroma avstro-ogrski monarhiji odprl pot na nemški trg.

Kar se tiče reklame je dr. Dienes ob izredno domiselni razstavi v Mestnem muzeju v Gradcu zapisal v razstavni katalog, da je bil Janez Puh tovarnar, ki je zelo intenzivno skrbel za reklamo in je posvečal posebno pozornost plakatom.

Prijavite se na e-novice. Obveščali vas bomo o aktualnih dogodkih, novicah in prireditvah!